سئوی محلی چیست؟ کاربردهای سئوی محلی چیست؟

سئو

سئوی محلی یک تکنیک بازاریابی است که به کسب‌و کارها کمک می‌کند تا مکان یا نمایندگی های خود را در نتایج جستجوی گوگل نشان دهند. گوگل با استفاده از IP موقعیت دقیق شما را تشخیص می‌دهد و نتایج SERP را متناسب با موقعیت جغرافیایی شما نیز تغییر می‌دهد.   این روش بهینه سازی موتورهای جستجو، مناسب مشاغلی است که به دنبال مشتریان در یک شهر، منطقه یا محله هستند. کسب‌ و کارهایی که درمحلی مستقر نیستند و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، نیازی به سئوی محلی ندارند. به معنی دیگر لوکال سئو به خدمات فیزیکی در یک موقعیت مکانی خاص مربوط می‌شود.

شما تازه یک رستوران در تهران تاسیس کرده اید و قصد دارید از طریق گوگل برای ساکنان این شهر قابل نمایش باشید .یک کاربر در گوگل عنوان رستوران در تهران را تایپ می‌کند. اگر کسب و کار شما برای این کلمه کلیدی سئو شده باشد در نتایج دیده خواهید شد.

 

نحوه عملکرد سئو لوکال

از بین همه موتورهای جستجو، سرچ لوکال گوگل نسبت به بقیه دقیق‌ و کامل‌تر است. گوگل از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که نتایج مرتبط با جستجوی کاربران را ارائه می‌دهند. این الگوریتم‌ها عناصر مختلفی از داخل و خارج از سایت را در نظر می‌گیرد تا مشخص کند کدام وبسایت‌ها محتوای مرتبط با جستجوی کاربر را ارائه می‌دهند. الگوریتم‌های گوگل با استفاده از پارامترهای مختلف مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جستجو ارزیابی می‌کنند که کدام سایت‌ها بهترین پاسخ را به جستجوی کاربر می‌دهند و آن سایت‌ها بالای نتایج ظاهر می‌شوند.

گوگل از یک الگوریتم رتبه بندی جداگانه برای سئوی محلی استفاده می‌کند که عناصر مختلفی را برای دستیابی به بهترین نتایج در نظر می‌گیرد. برای اینکه نتایج محلی با آنچه مخاطب جستجو می‌کند مرتبط باشد، گوگل از چندین رویکرد استفاده می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

  • ارتباط: محتوای کسب‌وکار شما تا چه حد با آنچه که کاربر جستجو کرده است، مطابقت دارد.
  • فاصله: هر یک از نتایج جستجو چقدر با آنچه که کاربر جستجو کرده است، فاصله دارد.

برندینگ: نام برند کسب‌وکار شما چقدر در میان مردم شناخته شده است. از آنجایی که برخی از لوکیشن‌ها جزو جاهای دیدنی هستند، بنابراین جایگاه خوبی در نتایج محلی دارند. گوگل شهرت یک برند را بر اساس اطلاعات سراسر وب مانند لینک‌های خارجی، مقالات، دایرکتوری‌ها و امتیاز کاربران می‌سنجد

ترکیب این عوامل به الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد. برای مثال، ممکن است الگوریتم‌های گوگل نتیجه‌ای را در SERP نشان دهند که از نظر موقعیت مکانی، فاصله دورتری با لوکیشن کاربر داشته باشد ولی چون ارتباط بیشتری با عبارت جستجوشده دارد و نیاز کاربر را برطرف می‌کند، جایگاه بالاتری به سایر نتایج سئوی محلی دارد.

در نهایت آنچه گوگل در نتایج نشان می‌دهد به سه شکل زیر هستند:

گوگل مپ (Google Maps): مشتریان بالقوه اغلب به صورت مستقیم در گوگل مپ به جستجوی شما می‌پردازند. موقعیت مکانی هر کسب و کاری که در گوگل مپ ثبت شده باشد در این بخش نمایش داده می‌شود.

لوکال فایندر (Local Finder): این بخش بعد از نتیجه گوگل مپ قرار دارد که با نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تماس، ساعت کاری و رتبه (با ستاره مشخص می‌شود) نمایش داده خواهد شد.

نتایج ارگانیک (Organic Results): نتایج جستجو درست زیر گوگل مپ و لوکال فایندر ظاهر می‌شوند. معیارهای این رتبه بندی براساس سئوی داخلی ، تولید محتوا، لینک سازی، کیفیت نظرات مشتریان و سایر موارد خواهند بود.

 

دلایل اهمیت سئو محلی (local seo) برای کسب‌و‌کارها

قبل از اینکه کسب‌وکار خود را وارد دنیای وب کنید هم مجبور به رقابت با دیگر کسب‌وکارهای منطقه خود هستید و دوست دارید تمام اهالی محل فقط مشتری شما باشند. این رقابت و جذب مشتری در فضای آنلاین بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و به ۱ یا ۲ رقیب محدود نمی‌شود.

مشتری بالقوه شما عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند و با تعداد زیادی صفحه با عنوان‌های زرق‌وبرق‌دار مواجه می‌شود. با این اوضاع بهتر است روی لوکال سئوی سایت خود سرمایه‌گذاری کنید.

سئوی محلی چطور روی کسب‌وکار تاثیر می‌گذارد؟

از اهمیت و تاثیرگذاری لوکال سئو روی پیشرفت کسب‌وکارها می‌توان موارد زیر را مثال زد:

افزایش ترافیک ارگانیک سایت

در اغلب اوقات، قرارگرفتن در رتبه‌های اول Google Map Pack به معنای نرخ کلیک بیشتر است و ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می‌کند.

 

دسترسی راحت مشتریان به اطلاعات کسب‌وکار

با بهبود لوکال سئو، هر کاربری می‌تواند در کمترین زمان به اطلاعات دقیق مانند راه‌های ارتباطی، لیست محصولات و خدمات، تخفیف‌های ویژه و تصاویر محل کارتان دست پیدا کند.

 

افزایش تعداد مشتریان (ترافیک محلی)

نمایش سایت شما در رتبه‌های برتر Google Map Pack به این معناست که برندتان جزو یکی از نتایج برتری است که کاربران در جستجوهایشان می‌بینند و احتمال دارد حتی به صورت حضوری به شما مراجعه کنند.

 

افزایش تعداد تماس‌های تلفنی

کاربران وقتی نام برند شما در لیست Google Map Pack می‌بینند، حتی اگر قصد نداشته باشند حضوری به به شما مراجعه کنند، حداقل با شما تماس می‌گیرند و ممکن است به لید (سرنخ) تبدیل شوند.

 

افزایش نرخ تبدیل مشتریان

معمولاً کاربرانی که برای رفع نیازهایشان از جستجوهای محلی استفاده می‌کنند، سریع‌تر به مشتری تبدیل می‌شوند. همچنین اکثر سرنخ‌هایی که از سئوی محلی می‌آیند، واقعی هستند و نرخ تبدیل بالایی دارند.

 

ایجاد مزیت رقابتی

با تمرکز روی استراتژی سئوی محلی و کسب رتبه بالا در گوگل‌پک، برای کسب‌وکار خود مزیت رقابتی ایجاد کرده‌اید و می‌توانید مشتریان هدفمندی را به سمت سایت خود جذب کنید.

 

افزایش ترافیک موبایل

از آنجایی که Google Map Pack در نمایش موبایلی، فضای بیشتری از SERP را می‌گیرد، پس قرارگیری سایت شما در لیست گوگل‌پک احتمال کلیک و انتخاب برند شما توسط کاربران را افزایش می‌دهد.

 

نکات مهم در سئوی محلی

سئوی محلی یکی از خدمات سئو  است که توسط متخصصان این حوزه به کسب‌و کارها ارائه می‌شوند. متخصصان با ایجاد یک استراتژی مناسب سئو محلی به دیده شدن در نتایج گوگل کمک می‌کنند. ابتدا باید بگوییم که لوکال سئو تحت تاثیر سئوی داخلی و خارجی قرار دارد. پس سئوکاران ابتدا به این دو مقوله توجه می‌کنند و سپس به سراغ موارد اختصاصی سئوی محلی می‌روند. در این میان، یکسری نکات مهم وجود دارند که متخصصان سئو از آنها برای سئوی محلی بهره می‌برند.

 

ثبت نام در Google Business Profile

برای نشان دادن کسب و کار در نتایج جستجوی گوگل، باید جزئیات کسب‌و کار به این موتور جستجو ارائه شود. پلتفرم Google Business Profile ابزاری رایگان برای صاحبان مشاغل است تا بتوانند کسب‌وکار خود را در نتایج نشان دهند. باید نام کسب‌وکار، آدرس وبسایت، موقعیت کسب‌وکار در نقشه، شماره تلفن، محصول و خدمات در این پلتفرم وارد شوند.

 

استراتژی لینک بیلدینگ لوکال

شما راه‌های زیادی برای لینک سازی و لینک گرفتن دارید. اما برای ساختن لینک بیلدینگ محلی نکاتی هست که رعایت کردن آنها به لینک بیلدینگ محلی شما کمک زیادی خواهد کرد. این شامل موارد زیر است:

به سایت‌هایی که کسب و کارهای محلی را معرفی می‌کنند (مانند دانرو، فیدیلیو و … ) مراجعه کنید. کسب و کارهای مرتبط با در این سایت شما می‌توانید فعالیت‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت‌هایی مرتبط با حوزۀ شما انجام می‌دهند را بیابید و از آنها بخواهید شما را معرفی کنند. شما هم می‌توانید در مقابل آنها را معرفی کنید. دقت کنید لازم نیست که فعالیت آنها دقیقا همین فعالیت شما باشد، بلکه می‌تواند حتی مکمل یا نزدیک به حوزۀ شما باشد. مثلا تصور کنید شما یک کافی شاپ در خیابان انقلاب هستید. یک فروشگاه قهوه همان حوالی می‌تواند شما را به عنوان کافه معرفی کند و شما هم متقابلا فروشگاه قهوۀ او را معرفی کنید.

حتما در سایت‌هایی مانند پونز، دانرو و فورسکوییر که در بالا برایتان توضیح دادم، کسب و کار خود را ثبت کنید. علاوه بر اینکه خود را معرفی می‌کنید، می‌توانید لینک هم برای سایت خود بگیرید و کسب و کار خود را در آن ثبت کنید. البته لینکی که به سایت شما می‌دهد نوفالو است. اما هم به سئوی شما کمک می‌کند و هم شما را بیشتر و بیشتر به مشتریان محلی معرفی می‌کند.

 

افزایش نرخ کلیک

نرخ کلیک (Click-through Rate) یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است. این عبارت به معنای تعداد دفعات کلیک شده بر روی یک لینک، نسبت به تعداد دفعات مشاهده‌ی آن موضوع توسط کاربران است. در ادامه چند فاکلور مهم که به افزایش نرخ کلیک در سایت شما منجر می‌شود را برای شما می‌آورم.

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم استفاده از اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup) کمک می‌کند که اگر کسی زمینه فعالیت شما را سرچ کرد، گوگل بداند که دقیقا کدام بخش از محتوای شما را باید به کاربر نشان دهد. به خصوص برای شما که قرار است فرآیند لوکال سئو را برای سایت خود انجام دهید، این اسکیما بسیار بسیار مهم است. اگر این بخش بتواند نظرات کاربران شما را هم شامل شود، بسیار کمک می‌کند.

متاتایتل وبسایت خود را تا جای ممکن مرتبط و خوانا بنویسید و کلمات کلیدی محلی را هم در آن قرار دهید.

متا دیسکریپشن (Meta Description) خود را مرتبط با سرچ کاربران خود بنویسید.

تایتل‌های خود را به شکل‌های مختلف در شبکه‌هایی مانند توئیتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس وارد کنید تا ببینید که کدام عنوان بازدید بیشتری داشته است، سپس همین عنوان را در اسنیپت خود وارد کنید.

با خواندن این مقاله زیر و بم سئو محلی را یاد گرفتید. اگر به سئو و بهینه کردن سایت علاقه دارید و می‌خواهید به عنوان یک تخصص و کسب درآمد به آن فکر کنید، باید یک آموزش کامل صفر تا صدی ببینید. ما در دوره جامع سئو نوین از مقدماتی تا پیشرفته سئوی سایت را آموزش داده‌ایم؛ از مفاهیم سئو گرفته تا سئو داخلی و فنی، خارجی، تحقیق کلمات کلیدی و کار با ابزارها. پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از تصمیم‌گیری توضیحات دوره را بخوانید.

 

ایجاد محتوای محلی

برای توسعه بیشتر جایگاه محلی سازی سایت و بهبود بهینه سازی روی صفحه، ایجاد محتوای مفید، مرتبط و متمرکز به صورت محلی به طور منظم ضروری است. محتوای با کیفیت خوب همچنین می‌تواند لینک‌های ورودی را جذب کند، که باعث افزایش دید آنلاین و برجستگی تجارت می‌شود.یکی از راه‌های انجام این کار، ایجاد مرکز محتوا برای نشستن در اطراف صفحات مکان شما است. این به معنای ایجاد محتوای مرتبط با منطقه محلی است، مانند فهرست کردن رویدادهای محلی آتی، جمع آوری مدیر مشاغل محلی، و به اشتراک گذاری اخبار و دیدگاه های محلی.

سایت خود را برای جستجوی محتوای صوتی بهینه سازی کنیم

مشتریانی که از طریق سئوی محلی جستجو می‌کنند، هنگام سرچ صوتی از کلمات کلیدی بلندتری استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است سئوی محتوای خود را طوری تنظیم کنیم که با لحن مکالمه‌ای که مشتریان صحبت هم تطابق داشته باشد و به نیاز آنها خیلی سریع و مفید پاسخ دهد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که محتوای صوتی آینده روشنی در سئوی سایت‌ها دارد، و به‌سرعت رشد خواهد کرد.

تحقیقات دقیق برای کلمات کلیدی

انجام تحقیقات دقیق برای کلمات کلیدی محلی و حفظ کلیدواژه های نوظهور با تغییر رفتارهای جستجو، زمینه های بسیاری از استراتژی سئوی محلی شما را از جمله بندی در نمایه Google شما گرفته تا متن استفاده شده در وب سایت شما را آگاه می کند. تحقیق کلمات کلیدی می تواند یک فرآیند پیچیده باشد، با ترکیبات کلیدی بی شماری که باید در نظر گرفته شود و معیارهایی مانند سطح رقابت و قصد در نظر گرفتن. تحقیق در مورد کلمات کلیدی نیز باید به گونه ای انجام شود که مدت زمان جستجوی مصرف کنندگان را تکرار کند، بنابراین درک تغییر رفتارها و روندهای نوظهور نیز مفید است. از آنجایی که کلمات کلیدی ذاتی همه جنبه های استراتژی سئوی محلی شما هستند، تحقیق در مورد کلمات کلیدی باید به عنوان یک کار مداوم مورد بررسی قرار گیرد، در غیر این صورت، شما این خطر را دارید که تاکتیک های سئوی خود بر اساس داده های قدیمی است که ترافیک جستجو و تبدیل ایجاد نمی کند.

 

دریافت لینک از سایت‌های محلی

در سئوی محلی، لینک‌های مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود لینک سایت شما بتواند در نتایج محلی گوگل رتبه بگیرند. انواع لینک‌سازی تاثیرگذار در سئوی لوکال عبارتند از:

  • لینک‌هایی که از دیگر سایت‌های محلی دریافت می‌شوند.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های محلی مرتبط با حوزه کاری شما دریافت می‌شوند.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های پارتنر محلی دریافت می‌شوند.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های خبری محلی دریافت می‌شوند.
  • از لینک‌هایی که رقبای شما دارند، برای سایت خود لینک‌سازی کنید.

آنچه متخصصان سئو می‌گویند: «مطالعه BrightLocal نشان می‌دهد که ۳۱درصد از متخصصان سئو لینک‌‌سازی را مهم‌ترین سیگنال رتبه‌بندی در جستجوی ارگانیک می‌دانند و ۱۳درصد باورند دارند که این مورد در رتبه‌بندی «map pack» تاثیر می‌گذارد.

 

کاربردهای سئوی محلی

در دنیایی که مشتریان دائماً به دنبال محصولات و خدمات آنلاین هستند، اکثر کسب‌وکارها به خدمات و آموزش سئو برای ارتقای برند خود نیاز دارند؛ اما آیا همه برندها به لوکال سئو احتیاج دارند؟ باید بگوییم که هر کسب‌وکاری که موقعیت مکانی دارد و خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهد، بهتر است سئو محلی را جدی بگیرد. در ادامه به کسب‌وکارهایی که می‌توانند از سئوی محلی سود ببرند، اشاره می‌کنیم:

  • فروشگاه‌های خرده فروشی (بوتیک‌ها، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و …)
  • خدمات حرفه‌ای (شرکت‌های حقوقی، شرکت‌های حسابداری و …)
  • خدمات خانگی (لوله کش‌ها، برقکاران، تعمیرکاران و …)
  • خدمات درمانی (مطب پزشکان، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و …)
  • مراکز ورزشی (باشگاه بدنسازی، ورزشگاه‌ها، مجتمع‌های ورزشی و …)
  • خدمات زیبایی (سالن‌های زیبایی، آرایشگاه‌ها، کلینیک‌های لیزر و …)
  • جاذبه‌ها و سرگرمی‌ها (موزه‌ها، تئاترها، سینما، پارک‌ها و …)
  • خدمات شهری (بانک‌ها، پیشخوان‌های دولت، اسناد رسمی و …)
  • مراکز آموزشی (دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های زبان و …)
  • رستوران‌ها، کافه‌ها، فود کورت‌ها
  • تعمیرگاه‌ها و خدمات خودرویی
  • مجتمع‌ها و مراکز بزرگ خرید
  • مراکز آموزشی
  • طلافروشی‌ها، خدمات ارزی و سکه
  • صنعت املاک و مستغلات

 

ابزار سئوی محلی

ابزارهایی که  با استفاده از آن‌ها، بتوانید جایگاه خود را در قسمت لوکال‌پک بهبود ببخشید.

Google Trends

با ابزار گوگل ترندز می‌توانید میزان سرچ کلمه کلیدی را بر اساس استان و شهر در قسمت «Interest by subregion» بررسی کنید. این ویژگی روند جستجو کلمات کلیدی را به شما نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا دقیق‌تر برای اهداف سئوی محلی‌تان برنامه‌ریزی کنید.

برای مثال، اگر قصد بهینه‌سازی سایت خود برای عبارت «آموزش خیاطی» را دارید، ابتدا میزان علاقه جستجو را در شهر خود بررسی کنید. اگر متوجه شدید که افراد بیشتری برای این خدمات در شهر شما جستجو می‌کنند، بهتر است آن کلمه کلیدی را در سایت و پروفایل کسب و کار گوگل خود استفاده کنید

Whitespark Local Citation Finder 

این ابزار شاخص استناد به یک کسب‌وکار محلی را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع با این شاخص می‌توان فهمید که به چه میزان در دایرکتوری‌ها به نام، آدرس و شماره تلفن یک کسب‌وکار اشاره شده است. وایت اسپارک هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد و به‌خوبی می‌توانند رتبه‌بندی محلی کسب‌وکار شما را مدیریت کند.

Moz Local

Moz Local به شما کمک می‌کند تا به راحتی لیست‌های کسب‌وکار محلی خود را در Google ،Facebook و سایر سایت‌ها ایجاد و مدیریت کنید. این لیست از موتورهای جستجو، فهرست راهنمای آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و انواع برنامه‌ها در یک داشبورد جمع آوری می‌شوند.

Grid My Business

Grid My Business ابزاری برای ردیابی رتبه محلی کسب‌وکارها در نتایج جستجوی لوکال است. با این ابزار می‌توانید جایگاه خود را با رقبا مقایسه کنید و عملکرد سایت خود در Google 3-pack بررسی کنید.

 

>>> سوالات متداول

اهمیت سئو محلی در چیست؟

سئوی محلی به کسب و کار شما کمک شایانی می نماید، حتی اگر وب ‌سایت نداشته باشید. سئو محلی به جذب ترافیک بیشتر به محل شما کمک می‌کند و احتمالاً نرخ تبدیل بالایی نیز به شما ارائه می دهد

تفاوت سئو محلی با بهینه سازی یا سئو سایت در چیست؟

در حالی که سئو سایت بر روی بهبود بازدید سایت در مقیاس جهانی تمرکز دارد، سئوی محلی تمرکز بر دیده شدن کسب و کار شما در مقیاس کوچکتر و محلی دارد. استراتژیهای این دو روش بهینه سازی بسیار مشابه هم است.

چه کسانی از سئو محلی سود می برند؟

بارزترین مزیت بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو به طور کلی توانایی افزایش رتبه شما در جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو است. همه کسب‌وکارها محلی یا غیر محلی تمایل به کسب رتبه شماره ۱ دارند، زیرا بهترین شانس را برای جذب بازدیدکنندگان جدید است.

تعریف سئو محلی چیست؟

سئوی محلی یک تکنیک بازاریابی است که شامل بهینه سازی کسب و کار شما برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجوی محلی است.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید