لینک شکسته (Broken Links) چیست؟

لینک شکسته (Broken Links) چیست؟

سئو

لینک شکسته یا “Broken Link” به یک پیوند یا لینک در یک وب‌سایت  یا برنامه که به یک صفحه یا منبع دیگر اشاره می‌کند، اما این صفحه دیگر در دسترس نیست یا حذف شده است، وقوع لینک‌های شکسته ممکن است از دلایل مختلفی ناشی شود، از جمله حذف یا تغییر نام یک صفحه، انقضای یک منبع، یا اشتباه در نوشتن آدرس لینک ها .

 

انواع مختلف لینک‌های شکسته

دو نوع لینک شکسته وجود دارد که می‌تواند بر روی وبسایت وجود داشته باشد. اگر هر کدام از این نوع لینکها شکسته شوند، اثراتی منفی بر دسترسی به وبسایت می‌گذارند.

لینک‌های داخلی: این لینکها از یک صفحه موجود در سایت به صفحات دیگر آن سایت می‌روند. اینها لینک‌هایی هستند که شما بیشترین کنترل را بر روی آنها در وبسایت دارید.

لینک‌های خارجی: اینها لینک‌هایی هستند که به وبسایتهای دیگر از جمله وبلاگ، اینفوگرافیک و غیره اشاره شده که باید رجوع به یک مقاله شوند؛ به عبارت دیگر با کلیک بر روی این لینکها از وبسایت کنونی خارج و به وبسایت دیگری وارد می‌شوید.

 

لینک‌های شکسته چگونه بوجود می‌آیند؟

برای بررسی لینک های شکسته ابتدا باید بدانید این لینک‌ها از کجا می‌آیند و دلیل به وجود آمدن آن‌ها چیست؟! در برخی موارد، بعضی از لینک‌ها سایت همیشه خراب بوده‌اند و شما هرگز متوجه آن نشدید. شما باید بدانید دلایل زیادی در به وجود آمدن این لینک‌ها وجود دارد و ما قصد داریم متداول‌ترین، رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل آن را بررسی کنیم

 

علل به وجود آمدن لینک های شکسته

در ادامه دلایل به وجود آمدن لینک‌های شکسته را بیان کرده، بنابراین باید از وقوع آنها در وهله اول جلوگیری کرد.

علل به وجود آمدن لینکهای داخلی شکسته:

  • مسائل فنی
  • محتوای قدیمی
  • بخش‌های حذف شده از وبسایت (مانند یک دسته‌بندی یا چندین پست)
  • تغییر سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • اضافه شدن صفحات

دلایل دیگری هم وجود دارد اما دلایل بالا رایج‌ترین اینها هستند. در صورتیکه دامنه سایت را تغییر دهید می‌تواند منجر به ایجاد لینک شکسته شود و آن را باید فورا با ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ redirect) برطرف کنید. یکی از کارهایی که ما در وب۲۴ همواره انجام می دهیم، بررسی و چک کردن لینک های شکسته در وب سایت ها و برطرف کردن آنهاست، برطرف کردن مشکلات لینکهای شکسته و جلوگیری از بوجود آمدن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

آموزش یافتن لینک های شکسته سایت

پس از آشنایی با لینک شکسته و اثرات مخربی که روی وب‌سایت شما می‌گذارد، مطمئناً به دنبال روشی می‌گردید که بتوانید آنها را بیابید و اصلاح، ریدایرکت یا جایگزین کنید. پس در ادامه با ما همراه شوید تا چند مورد از بهترین روش‌های یافتن لینک شکسته broken link را بررسی کنیم.

یافتن لینک های شکسته به روش دستی

این روش شاید یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال وقت‌گیرترین راهکارهای لازم برای یافتن لینک شکسته باشد؛ اما اگر تعداد صفحات وب‌سایتتان کم است، می‌توانید با صرف اندکی زمان و بررسی تک‌تک لینک‌های موجود در فوتر، هدر، سایدبار و… لیست کاملی از لینک‌های وب‌سایت خود را به دست آورید و در صورت مشاهده لینک شکسته، آن را اصلاح یا جایگزین کنید.

یافتن لینک های شکسته با استفاده از سرچ کنسول

این، یک روش کاربردی دیگر برای یافتن تمام لینک‌های شکسته وب‌سایت موردنظر است که ابتدا باید وارد سرچ کنسول شوید، سپس در بخش pages روی گزارش‌های Not indexed کلیک کنید تا فهرستی از لینک‌های شکسته ۴۰۴ را به دست آورید.

یافتن لینک های شکسته با استفاده از ابزار screaming frog

اگر انتخاب شما برای بررسی لینک شکسته استفاده از برنامه اسکریمینگ فراگ است؛ باید پس از واردکردن یوآرال وب‌سایت و اتمام فرایند بررسی، به بخش Response Codes بروید و گزینه Client Error 4XX را انتخاب کنید. در این صورت لیستی از صفحاتی را که لینک شکسته دارند (حداکثر ۵۰۰, لینک به‌صورت رایگان) دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید یک خروجی در قالب فایل اکسل از لینک‌های مربوطه بگیرید و سرفرصت نسبت به رفع ایرادات آن اقدام کنید.

یافتن لینک های شکسته با استفاده از گوگل آنالیتیکس

برای یافتن لینک شکسته با گوگل آنالیتیکس، پس از ورود به اکانت مربوطه باید به Acquisition» All Traffic» Channels» Organic Search بروید. سپس از صفحاتی که برایتان نمایش داده می‌شود، یک خروجی دریافت کنید و لیست مذکور را در اسکریمینگ فراگ مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس برای یافتن لینک‌های شکسته می‌توانید اصلاحات خود را اولویت‌بندی کنید و اول به سراغ صفحاتی بروید که ترافیک بیشتری داشته‌اند.

یافتن لینک های شکسته با استفاده از افزونه های گوگل کروم

برای یافتن لینک‌های شکسته در وب‌سایت خود به کمک افزونه‌های گوگل کروم، می‌توانید از اکستنشن seo minion استفاده کنید. برای نصب این افزونه روی گوگل کروم، نام افزونه را در مرورگر کروم جستجو کنید و وارد وب‌سایت www.chrome.google.com شوید‌؛ سپس افزونه را روی مرورگر خود نصب کنید و با ورود به سایت خود، روی آیکون افزونه مذکور (در بالای صفحه، سمت چپ) ضربه بزنید تا افزونه برای یافتن لینک‌های شکسته، کار خود را شروع کند.

 

, , , , , , , , ,
پست های مرتبط
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید