برای سئوی یک سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو به تکنیکها و استراتژیهای مختلفی نیاز است. یکی از تکنیکهای مهم در سئو، تحلیل رقبا یا سایت های رقیب است.
شما در هر عرصه ای که فعالیت بکنید، سایتهایی رقیب زیادی دارید که با شما در کسب رتبه های برتر گوگل در رقابت هستند. برای اینکه بتوانید در حوزه فعالیت خود موفق باشید و در رتبه بالاتری از سرپ نسبت به رقبای خود بایستید، باید آنها را به خوبی بشناسید و عملکرد آنها را زیر ذره بین بگیرید.
تحلیل رقبا تاثیرات مثبت زیادی در سئوی سایت شما دارد. من در ادامه به ۷ تاثیر تحلیل رقبا در سئو اشاره میکنم.
1- شناخت دقیق رقبا و استراتژی های سئوی آنها
یکی از اثرات مثبت تحلیل رقبا بر سئو سایت این است که شناخت دقیقی از آنها و استراتژی سئوی آنها به دست میآورید. وقتی رقبای خود را بشناسید، بهتر میتوانید با آنها رقابت کنید. شما میتوانید با کمک ابزارهای تحلیل سایت، وضعیت سئوی سایت های رقیب را بررسی و مانیتور کنید. درنتیجه، گام به گام با آنها در دنیای رقابت پیش میروید و عقب نمیمانید.
مثلا اگر سایت دیجی کالا رقیب شما باشد، با بررسی عملکرد سئوی آن میتوانید متوجه شوید که در هر دوره زمانی روی چه نوع محصولاتی بیشتر متمرکز میشود. در این صورت، شما میتوانید روی محصولات مقابل آن متمرکز شوید تا فرصتی برای عرض اندام و قرارگیری در رتبههای بالا پیدا کنید.
2- استفاده از تجربیات موفق رقبا
تاثیر دیگر تحلیل رقبا در سئوی سایت شما، استفاده از تجربیات موفق آنهاست. بهخصوص اگر روی سایتهای قوی متمرکز شوید و عملکرد آنها را در طراحی و اجرای استراتژی های موفق سئو زیر نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که از چه شیوهای به رشد سئوی سایت خود و بهبود شاخصهای کلیدی سئو دست پیدا میکنند.
مثلا اگر یکی از سایت های رقیب شما در چند ماه گذشته به اعتبار بالایی از آتوریتی سایت رسیده باشد، با تحلیل عملکرد سئوی خارجی آن و دریافت بک لینکها، میتوانید بررسی کنید که از چه سایتهای خوشنام و معتبری لینک خارجی دریافت میکند.
این کار به خصوص برای سئوکاران مبتدی که در آغاز راه سئو هستند و تجربیات زیادی در این عرصه ندارند، بسیار کمک کننده است.
3- درس گرفتن از اشتباهات رقبا
بروز اشتباه در سئو امری طبیعی است چون تکنیک های مختلفی برای بهینه سازی سایت وجود دارد که متناسب با شرایط هر سایت باید طراحی و اجرا شود. بنابراین، اجرای صحیح این تکنیکها به تجربه نسبتا زیادی نیاز دارد که هر سئوکاری از آن برخوردار نیست.
بروز برخی اشتباهات در سئو ممکن است عواقب بسیار بدی مثل پنالتی گوگل به دنبال داشته باشد. اگر این نوع اشتباه رخ دهد، فعالیت سایت تا چند وقت معلق میماند و تمام هزینه ها و تلاشهایی که برای رشد سایت انجام شده، هدر میرود.
وقتی شما سایت های رقیب و رفتارهای سئوی آنها را تحلیل کنید، متوجه اشتباهات آنها یا جریمههای آنها میشوید. درنتیجه، از این اشتباهات درس میگیرد و دیگر آنها را در سایت خود تکرار نخواهید کرد.
4- افزایش بازدید سایت
تاثیر مثبت دیگری که تحلیل رقبا روی سئوی سایت شما دارد، افزایش میزان بازدید آن است. افزایش نرخ ترافیک یکی از اصلیترین و مهمترین اهداف سئوی هر سایت است. اصلیترین رقابت سایتها برای جذب ترافیک بیشتر و افزایش نرخ تبدیل است.
هر سایتی معمولا از چند کانال مختلف برای جذب ترافیک اقدام میکند. شما میتوانید با تحلیل سایتهای پربازدید و با ترافیک بالا، کانال های جذب ترافیکشان را پیدا کنید و روی همان کانالها متمرکز شوید.
5- شناخت کیوردهای بهینه
تا وقتی شما کیوردهای بهینه و کاربردی برای تولید محتوای سایت خود پیدا نکنید، نمیتوانید گام اساسی و اصلی در سئو را بردارید. کیوردهای مهم سرچ گوگل و سایر موتورهای جستجو، راهنمای شما در تولید محتوای سئو هستند.
کیوردها به شما نشان میدهند که کاربران معمولا به دنبال چه چیزهایی هستند. شما با کمک کلمات کلیدی میتوانید موضوعات جذاب و کاربرپسندی برای سایت خود انتخاب کنید و برای این موضوعات محتواهای مختلفی متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی و… بسازید.
با اینکه ابزارهای سئو به شما در کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی کمک میکنند ولی بررسی و آنالیز سایتهای رقیب هم بی تاثیر نیستند. مثلا شما میتوانید با یافتن کیوردهایی که سایتهای رقیب در آنها رتبه دارند، به سراغ گپ های کیوردها بروید؛ یعنی کلماتی که این سایتها رتبه بالایی در آنها ندارید و شما به راحتی میتوانید در آنها رتبه بگیرید.
6- تولید محتوای یونیک
سئوی داخلی و تولید محتوای سئو شده یا بهینه یکی از ارکان اصلی سئوی سایت شماست. با اینکه تولید محتوای سئو بسیار ارزشمند است ولی هر محتوایی هم برای سایت شما امتیاز مثبت نمیآورد. شما باید محتواهایی تولید کنید که منحصربفرد باشند و درواقع کپی یا مشابه محتواهای سایتهای رقیب نباشند.
وقتی میخواهید محتوایی برای سایت خود تولید کنید، ابتدا موضوع یا کیورد آن را در گوگل جستجو کنید تا ببینید سایتهای دیگر چه محتواهای مشابهی ساختهاند. به این ترتیب، معلوم میشود که باید روی موضوعاتی متمرکز شوید یا چگونه محتوا تولید کنید که تکراری یا کپی نباشد.
7- تاثیر تحلیل رقبا در افزایش آتوریتی سایت
تاثیر مهم دیگری که آنالیز سایتهای رقیب میتواند روی سئوی سایت شما داشته باشد، بالا بردن امتیاز DA یا آتوریتی سایت شماست. اعتبار یا آتوریتی دامنه یا سایت شما مربوط به امتیاز بک لینکهایی است که از سایت های دیگر دریافت میکنید.
هرچقدر شما بتوانید از سایتهای معتبر و با DA بالا بک لینک دریافت کنید، در نزد گوگل و همچنین کاربران اینترنتی اعتبار بیشتری خواهید داشت. برای یافتن سایتها یا دامنههای معتبر میتوانید سایتهای رقیب را که DA بالاتری دارند، زیر نظر بگیرید تا ببینید که از چه سایتهایی بک لینک میگیرند تا شما هم به سراغ همان سایتها بروید.
سخن آخر
رقابت شما در دنیای اینترنت برای جذب ترافیک یا بازدید بیشتر و درنتیجه افزایش فروش یا درآمد سایت، با رقبایی است که در حوزه فعالیت شما هستند. سایت های رقیب شما همواره در تلاش برای کسب رتبه های برتر و افزایش امتیاز سئوی سایت خود هستند.
تحلیل عملکرد سئوی این سایتها به شما در شناخت دقیق آنها، آموختن تجربههای ارزشمند آنها، درس گرفتن از اشتباهاتشان و غیره کمک میکند تا سایت خود را حرفهایتر و کاملتر سئو کنید.